Mad Hatter Page 20 . NNOVATORS OR Montréal, H3C 3J7. CALL FOR PAPER/SOLLICITATION DE COMMUNICATION POS eC enna INST TUT 19Ns: "ENSE|GNEMENT POSTSECONDAIRE:: MAY 27-29 MAI, 1985 UNIVERSITE DE MONTREAL For/Pour information: Lise Tremblay, Bureau de recherche institutionnelle, Université de Montréal, C.P. 6128, Succ.A Deadline for proposals-Date limite des projets October 15 Octobre, 1984 Canadian Society for the Study of Higher Education Société canadienne pour 1]'étude de ]'enseignement supérieur NNOVER OU LANGUIR After years of overall retrenchment followed by a period of selective growth, postsecondary institutions are faced with uneasy questions related to the fundamentals of their existence. . Despite retrenchment, clienteles are growing and changing. Is access further enhanced? Is the admission process opening up to non-traditional groups? . Are quality and pertinence of education diminishing? . What to do with the faculty demoralization and overwork situation? Are contract and part-time personnel a solu- tion? . To what extent are programs and curricula changing? How are the arts and humanities programs faring when compared to those of science and of technology? These are some of the questions that need to be addressed to define the future orientations of postsecondary insti- tutions. The theme ''Postsecondary Institu- tions: Innovators or Laggards" is rich with opportunities for valuable contributions and fruitful discussions. We hope that many of )ou will forward contributed paper proposals (which need not be strictly related to the theme;see deadline information above) and that still more will plan to attend. Secouées par des compressions budgétaires importantes, et amorgant une période de croissance sélective, les institutions d'enseignement postsecon- daire sont confrontées 4 des prob lémes profonds qui mettent en cause les éléments principaux de leur existence. . En dépit des budgets réduits, les clientéles étudiantes continuent 4 s'accroitre et 4 se diversifier. Qu'en est-il de l'accessibilité? Les mécanismes d'admission permettent-ils une plus grande ouverture des institutions aux clientéles traditionnellement désavantagées? . Peut-on toujours assurer dans les conditions présentes un enseignement de qualité? Nos programmes d'étude sont- ils trop spégialisés? . Le personnel enseignant est démoralisé et surchargé. Peut-on compter sur les personnels 4 temps partiel et a contrat pour corriger la situation? . Les programmes d'étude sont- ils adaptés aux demandes actuelles de formation? Qu'advient-il des programmes traditionnels face a la pression des programmes en science et en technologie? Ces quelques questions définissent a peine la problématique 4 laquelie sont confrontees les institutions d'enseigne- ment postsecondaire a la recherche d'orien- tations futures. Nous esperons que le theme "Enseignement postsecondaire: Innover ou Languir" suscitera des echanges fruc- tueux et varies. Nous vous invitons 4 présenter un projet de communication (qui peut n'étre qu'indirectement relié au theme;voir ci-haut la date limite de remise des projets) et a participer nom- breux 4 la conférence.